MENU
Od dnia 17.06.2017 r. w wyniku nowelizacji ustawy o ochronie przyrody obowiązywać będą nowe przepisy w zakresie usuwanie drzew i krzewów na gruntach prywatnych.
Zgodnie z nowelizacją, mieszkańcy mający na celu usunięcie drzew lub krzewów z terenu swojej nieruchomości NIE BĘDĄ musieli wnosić zgłoszenia do Gminy, jeśli obwód pnia mierzony na wysokości 5 cm nie będzie przekraczał:
- 80 cm- w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego
- 65 cm- w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego
- 50 cm- w przypadku pozostałych drzew
W przypadku drzew, które będę miały większy obwód aniżeli wskazany powyżej, wycinkę należy zgłosić do gminy.
Zgłoszenie o którym mowa winno zawierać:
- imię i nazwisko wnioskodawcy
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte (nr działki ewidencyjnej)
- rysunek bądź mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości
Pracownik Urzędu Gminy w terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia dokona oględzin drzew lub krzewu, które miałoby zostać usunięte. Następnie w terminie 14 dni będzie mógł wnieść ewentualny zakaz. Jeżeli urzędnik we wskazanym terminie nie wniesie zastrzeżeń (tzw. milcząca zgoda) mieszkaniec będzie mógł dokonać wycinki.
Z oględzin zostanie sporządzony protokół, który utraci moc po upływie 6 miesięcy (w przypadku nieusunięcia drzew lub krzewów w powyższym terminie, mieszkaniec będzie musiał ponownie dokonać zgłoszenia w Urzędzie Gminy)
Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin przez urzędnika, właściciel wystąpi o pozwolenie na budowę związaną z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, organ nałoży na właściciela nieruchomości obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Usunięcie drzewa lub krzewu bez dokonania zgłoszenia lub przed upływem terminu, sprzeciwu organu i bez zezwolenia skutkować będzie naliczeniem administracyjnej kary pieniężnej.
Więcej informacji na temat wprowadzonych zmian można uzyskać w Urzędzie Gminy Janów, pok. nr 5 lub pod nr tel. 34/ 3278-048 wew. 15.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11 maja 2017 r. o zmianie ustawy o ochronie przyrody (Dz. U. z 2017 r. poz. 1074).
Urząd Gminy w Janowie, ul. Częstochowska 1; 42-253 Janów, tel. 34 3278048, 34 3278501, 34 3278502, 34 3278503, fax. 34 3278081, e-mail: gmina@janow.pl,
Skrytka odbiorcza ePUAP: /ris4l98i9c/skrytka